Norge på langs del 1 Lindesnes til Hægebostad 13-19, august 2016

13. august 2016 kjørte jeg, mamma, pappa og hunden min Frøya fra Gjelleråsen i retning sørlandet for å starte på en lang tur fra Lindesnes til Kinnarodden. Jeg hadde egentlig planlagt å starte fra Lindesnes 20. august, men siden det var meldt kjempefint vær i over en uke så tenkte jeg det var fint å starte 13.august. For 3 dager siden hadde jeg og pappa vært 2 uker i Tana så jeg hadde ikke så mye tid men tid nok. Jeg tenker å bruke cirka et år eller mer på turen avhengig om for fort det går og hvilket vær det blir. Jeg kommer nok til å ta noen perioder med pause hjemme spesielt seint på høsten og tidlig vinter. De fleste som går Norge på langs går fra Lindesnes til Nordkapp eller fra Halden til Grense Jakobselv. Lindesnes er det sørligste punktet i Norge hvis man ikke tar med noen bitte små øyer rett sør for Lindesnes og Droninngs Maudsland, Bouvetøya og Peter I øy. Kinnarodden ligger på Nordkinnhalvøya og er det nordligste punktet i Norge som ikke er på en øy siden Nordkapp ligger på Magerøya og er ikke en gang det nordligste punktet, men som er Knivskjellodden. Bildet over ser man meg og Frøya med Lindesnes fyr i bakgrunnen.

Bildet over ser man Lindesnes fyr. Det er faren min og Frøya som man ser  går opp trappa. Lindesnes fyr er Norges eldste fyr beliggende tilnærmet helt på sydspissen av Lindesnes-halvøya i Lindesnes kommune. 27. februar 1656 ble Norges første fyrlys tent her. Dette ble slukket høsten samme år, som følge av klager på dårlig lys. Men man regner likevel at fyret ble grunnlagt i 1656. Det var ingen tilfeldighet at nettopp Lindesnes ble stedet der det første fyret i Norge ble tent. Helt siden middelalderen har Lindesnes, eller Neset, som man kalte stedet, vært en av de viktigste landkjenningene for de seilende mellom Østersjøen og Nordsjøen.

Bildet over ser man meg med Frøya. Det regna på morgenen i dag helt til vi kjørte forbi Kristiansand da ble det sol, men det blåste ganske mye på Lindesnes. Yr melder at det skal være sol og lite vind i morgen og over en uke fremover. Når vi hadde tatt noen bilder ved Lindesnes fyr begynte bildekameraet mitt å få noe gærnt med lukkeren, sånn at bildene fikk en svart skygge. Så mamma og pappa må ta det til reparasjon oss Scandinavian foto. Heldigvis har jeg med video kameraet mitt som også kan ta bilder, men det er ingen autofokus på det kameraet så det er vanskeligere å få ting i fokus. Det var dumt at det skjedde nå men det hadde vært værre hvis det hadde skjedd dagen etter da mamma eller pappa ikke kunne ta det med kameraet til reparasjon før neste helg da pappa kommer og skal gå litt på tur med oss. Etter å sakt hade til mamma og pappa gikk jeg og Frøya i retning Kinnarodden som er et godt stykke unna cirka 1750 km i en rett linje eller over 3000 km i en litt er nøyaktig kurs. Klokka begynner å bli halv 7 når vi går fra Lindesnes, så vi rekker ikke å gå noe langt. Spesielt siden terrenget var ganske humpete og de få stedene det ikke er humpete er det masse grantrær tett i tett. Så jeg gikk bare til Heggetjørna cirka 2 km nord for Lindesnes. Der jeg satte opp teltet i nordenden av vannet. Bildet under ser man mot Heggetjørna sett fra sørøst.

Neste dag 14. august våkna jeg og Frøya til varmt og vindstille vær. Ikke det beste været for vandring men det er mer behagelig enn regn når man skal sove i telt. Bildet over og under er fra Heggetjørna.

errenget er mye værre en det ser ut som på bildet spesielt i gresset der man ikke ser hvor man setter føttene siden gresset er så høyt og det er masse tuer som gjør jeg må gå ganske forsiktig sånn at jeg ikke skader meg eller noe spesielt siden sekken min veier 36 kg.

Litt sør for Jørenstad så jeg en stålorm på en liten sidevei. Stålorm er ikke en slange men en firfirsle uten armer og bein som er helt ufarlig. Og er i likhet med firfisle mister halen sin vis noen angriper den. Etter å gått 6 km fra Heggetjørna kom vi til vei nummer 460 som vi gikk på 7 km på til Remesvik. Det var ganske mye trafikk på vei 460 og det var veldig varmt og helt vindstille og sol så både jeg og Frøya syntes nok ikke det var det morsomst når Frøya pesa masse og jeg svetta. Vi gikk videre til Tjorteland hvor det var masse strømgjerder som vi måtte forbi. Jeg tenkte kanskje å gå til Lenefjorden og sette opp teltet der, så vi gikk vestover fra Tjorteland, men det var for bratt til å komme ned til sjøen så jeg satte opp teltet et stykke unna. Bildet under ser man jeg setter opp teltet med Lenefjorden i bakgrunnen.

Neste dag gikk vi videre mot E39 der jeg og Frøya møtte en svenske som også skal gå Norge på langs fra Lindesnes til Grense Jakobselv tror jeg han sa han skulle. Han heter Staffan Sandberg og bloggen hans er http://staffansandberg.se hvor han skriver om turen hans. Etter å hilst på han gikk vi videre til Haugdalsvatnet der jeg satte opp teltet. Bildet under er Haugdalsvatnet.

Jeg prøvde å fiske litt i Haugdalsvatnet men ingen ting beit på. Jeg hadde med lekeballen til hunden min Frøya som hun elsker å leke med. På kvelden mens jeg fiska var lekeballen inni teltet og jeg hadde ikke tatt på ytterduken så det var bare myggnetting på. så så Frøya lekeballen igjennom myggnettinga og beit hull i teltet selv om døra var oppen og tok lekeballen og lekte med den. Så 10 minutter senere så jeg lekeballen 30 meter fra land uti Haugdalvatnet og Frøya har vannskrekk så hun henter den ihvertfall ikke. Jeg prøvde og se om jeg kunne fiske den opp men det gikk ikke- Ettervært var den 100 meter ute og midt uti vannet. Jeg tenkte den kommer kanskje i land på andre siden så jeg kan se om jeg ser den i morgen. Jeg skal jo gå der i morgen uansett. Selv om jeg tror det blir vanskelig å få øye på den. Bildet under ser man lekeballen uti vannet

Bildet over ser man jeg lage mat ved teltet som det er hull i etter at Frøya beit hull i den. Så myggnettinga funker ikke lengre helt men det var ikke så mye mygg. men det var endel knott.

Solnedgang over haugdalvatnet.

100 meter sør for teltet lå det et elgkranie i vann kanten. I dag var også en ganske varm dag og det ver utrolig vanskelig å gå langs Haugdalsvatnet og området rundt. Ikke på grunn av terrenget men all vegetasjonen. Enten var det 40 cm høyt gress med tuer i som det er lett å forstue eller knekke beinet hvis man er uforsiktig, eller så var det 2.5 meter høye einerbusker som sto tett i tett og var vanskelig å gå rundt. I tillegg har jeg blitt solbrent så det er ubehagelig å gå igjennom einerne og det var ganske varmt. Jeg fant dessvere ikke lekeballen til Frøya på andre siden av vannet. Bildet under er jeg rett før vi kommer til Døblevatnet.

I dag blir det laks med pasta til middag som jeg har i poser med tørka mat. De 2 første dagene spiste jeg mest brød, nå har jeg bare tørka mat og havregryn igjen

På morgenen neste dag 17. august var det masse tåke.

17.august fant jeg mellom 20 og 30 flått på Frøya og 2 på meg. De var veldig vanskelig ta av siden jeg ikke hadde med pinsett. Men jeg har hørt at hunder tåler flått bedre en mennesker.

I dag var heldigvis litt vind så det ikke er så varmt når vi går. Vi har bare mat for 2 dager til og pappa kommer med mat om 3 dager så jeg må kjøpe mat. Heldigvis er det en Jokerbutikk i Moi som er det cirka 20 km fra Døblevann. Så jeg kommer nok dit i morgen ettermiddag. Bildet over ser man Rødlendsvatnet ser ganske lett å gå der men det gresset er mye høyere en det ser ut som gjør at man ikke ser at er masse tuer. Ved Løland var det noe veldig nysjerig sauer som kom så nært at Frøya ble litt redd. Etter å gått forbi Løland og gikk vi på noe småveier til Øygårdsvatnet der jeg satt opp teltet og lagde mat som man ser på bildet under.

Bildet over er Øygardsvatnet seint på kvelden 17.august tatt fra teltplassen. Neste dag gikk vi mot veien 554 som går til Moi der jeg skal handle litt mat. Rett før vi kom dit så jeg en hoggorm langs en skogsbilvei. men jeg rakk i å ta bilde av den. Det var heldigvis lite trafikk på vei 554.

På Vatlandsvatnet så jeg en Linerle som hompete rundt på noen vanlinjer rett ved veien. Etter å handlet på butikken gikk vi videre på vei 43 som var mye mer trafikkert en vei 554. Vi gikk til Kvåsfossen nordvest for Kvås. Der jeg satte opp teltet på en skogsbilvei nord for fossen. Bildet under ser man Kvåsfossen som er 36 meter høy.

Bildet over er om natta tatt fra teltet. På bildet under ser man teltplassen ved siden av en skogsbilvei nord for Kvåsfossen. Det var mye turister på morgenen langs veien. Jeg og pappa har planlagt og møtes på Hægebostad i dag men da må vi gå 13 km lang den trafikkerte veien.

Etter å gått 7 km langs veien begynte Frøya å virke ganske slapp. siden det var så varmt og mye trafikk som jeg tror hun blir stressa av så vi måtte ta endel pauser. Jeg så også noe tordenskyer som så ut som kom i retning mot oss, så jeg tenkte at det var greit sette opp teltet og sove noen timer der til tordenværet hadde passert. Klokka var jo bare 5 og pappa kommer ikke før klokka 9 å det er bare 5 km igjen. Bildet over og under er jeg som leker litt med lukkertid, og Frøya som sover på bildet under.

#, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, ##grantrær, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #, #